Listing 1 - 10 of 62 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit nieuwe boek van de Spaanse filosoof Savater bestaat uit een achttiental relatief korte stukken over hedendaagse morele problemen en daaraan gerelateerde politieke vraagstukken. Het zijn voordrachten die Savater recentelijk heeft gehouden aan twee middelbare scholen in Spanje. Ze bevatten, beknopt en duidelijk, Savaters boodschap aan de huidige generatie van jongeren. De meeste essays gaan over de persoonlijke en de sociale vrijheid die door technologische vernieuwing enorm is toegenomen. Die biedt mogelijkheden, maar er zijn ook gevaren. Savater schrijft uiteraard over het internet, Facebook en de robotica, steeds in de veronderstelling dat onze morele traditie geen eenvoudige waarheid bevat, maar toont hoe cruciaal discussie en communicatie is. De teksten zijn geschreven zonder theoretische uitweidingen, zijn stimulerend en toegankelijk voor jong en oud. © NBD Biblion - Wim Fievez
General ethics --- 17 --- Moraalfilosofie. Wijsgerige ethiek. Ethiek. Praktische filosofie --- Ethiek.
Choose an application
Choose an application
A quoi sert la philosophie ? En interrogeant la science, nous pouvons aujourd'hui résoudre quantité de problèmes et lever le voile sur ce qui, il n'y a pas si longtemps encore, nous semblait auréolé de mystère. Mais certaines questions demeurent ouvertes, parce qu'elles n'admettent aucune réponse définitive. De siècle en siècle, de génération en génération, elles ont toujours accompagné les hommes et sont au coeur de maintes situations auxquelles nous sommes chaque jour confrontés. Elles concernent la mort, la vérité, l'univers, la liberté, la justice, la beauté, le temps. La philosophie ne prétend pas y répondre une fois pour toutes, mais elle nous apprend à les poser et à réfléchir sur le monde dans lequel nous vivons et sur la signification qu'il a pour nous. Ce livre se veut une initiation à la philosophie à l'usage de tous : des jeunes qui, en classe de terminale, doivent pour la première fois en aborder l'étude et de ceux qui aspirent à en connaître les fondements.
Philosophy --- Philosophie --- Introductions
Choose an application
Savater, Fernado --- Ethiek --- ethiek --- General ethics --- toegepaste filosofie
Choose an application
Choose an application
Ethics --- Deontology --- Ethics, Primitive --- Ethology --- Moral philosophy --- Morality --- Morals --- Philosophy, Moral --- Science, Moral --- Philosophy --- Values --- Democracy --- Heroes --- Revolutions --- Insurrections --- Rebellions --- Revolts --- Revolutionary wars --- History --- Political science --- Political violence --- War --- Government, Resistance to --- Heroism --- Persons --- Antiheroes --- Apotheosis --- Courage --- Self-government --- Equality --- Representative government and representation --- Republics --- Ethique --- Ethiek.
Choose an application
Fernando Savater [*1947] is hoogleraar filosofie aan de universiteit van Madrid en een van de meest gelezen filosofen van onze tijd. Hij verwierf grote faam met talrijke internationale bestsellers, zoals «Het goede leven», «Vrijheid, gelijkheid, burgerschap», «Een kleine filosofie van de vrijheid» en «Het avontuur filosofie». Met zijn kenmerkende opbeurende enthousiasme beredeneert Savater in zijn «Een kleine filosofie van het onderwijs» de grote waarde van onderricht en opvoeding. In dit werk richt hij zich rechtstreeks tot al degenen die verantwoordelijk zijn voor de toekomst van de nieuwe generaties. Daarbij behandelt hij vragen als: wat moeten kinderen leren, hoe moeten kinderen leren, waar ligt de grens tussen vrijheid en discipline, wat moeten wij jongeren bijbrengen over taal en cultuur, over wis- en natuurkunde, over ethiek, over drugs, over seks en over geweld? «Een kleine filosofie van het onderwijs» is een hartstochtelijk pleidooi voor het belang van goede scholen, van goed betaalde leerkrachten en van het zorgzame gezin; in welke vorm dan ook. Zo ziet Savater docenten en ouders samen als de meest noodzakelijke, ja de meest beschavende, en zelfs de meest menselijke en ook meest menselijk makende steunpilaren van een vrije en werkelijk democratische wereld. Dit boek biedt aldus een solide filosofisch fundament en bovenal ook een praktische leidraad voor elke leerkracht, elke docent, en ook voor elke vader en elke moeder die jongeren op weg wil helpen naar een zelfstandig bestaan. De conclusie is duidelijk: goed onderwijs en een goede opvoeding bieden de weg naar echte vrijheid. Dwars tegen alle geweeklaag over een crisis in onderwijs en opvoeding in, betoogt Savater in dit actuele boek dat juist ouders en leraren, ja alle opvoeders, elke dag de keuze moeten maken optimist te zijn.Bron: flaptekst
Educational psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- Educational sciences --- onderwijsfilosofie --- onderwijspraktijk --- Onderwijsfilosofie --- Opvoeding --- Waardevorming --- Morele opvoeding --- Onderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Samenleving
Choose an application
Choose an application
Ce livre n'est pas un catalogue de réponses moralisatrices aux problèmes que nous rencontrons tous les jours dans le journal ou dans la rue, de l'avortement à l'objection de conscience en passant par les préservatifs. L'éthique n'a jamais permis de trancher un débat, même si son rôle est de les ouvrir tous. Il ne prétend pas être autre chose qu'un livre personnel et subjectif, comme les rapports existant entre un père et son fils ; et par là même universel, comme la relation père-fils la plus ordinaire. Son objectif n'est pas de fabriquer des esprits bien-pensants mais de stimuler une pensée libre.
Choose an application
Listing 1 - 10 of 62 | << page >> |
Sort by
|